Marek Kučera, Meteoinfo.sk / 21.07.2016 18:39
Spoločnosti Ericsson, Hi3G Sweden a Švédsky meteorologický a hydrologický inštitút predstavili nový projekt „Mikropočasie“, ktorý sa zaoberá spôsobom, ako využiť mikrovlny pri predpovedaní počasia ako výhodnejší a efektívnejší nástroj než zrážkomery a meteorologické radary. Mikrovlnné spoje nájdeme takmer všade, kde sa nachádzajú mobilné základové stanice. Jedná sa o podstatne širšie pokrytie, ako zaistí celkový počet meteorologických radarov a zrážkomerov.
Radary a zrážkomery minulosťou, predpovedanie zrážok pomocou mikrovĺn čaká veľká budúcnosť
Projekt prináša významný potenciál pre zlepšovanie kvality meteorologických služieb, vrátane prognózovania zmien počasia, krátkodobých predpovedí, výstrah pred povodňami a ďalších hydrologických meraní, uvádza sa v najnovšom vydaní štúdie Ericsson Mobility Report. Štúdia s názvom „Microweather – Mikropočasie“ ukazuje, ako presne a kvalitne môžeme vďaka použitiu mikrovĺn počasie monitorovať a predpovedať. Týka sa to predovšetkým merania množstva zrážok s väčšou presnosťou, ako pri doteraz používaných metódach.Táto metóda je navyše lacnejšia a môže byť teda použitá aj v oblastiach, kde súčasné technológie neboli aplikované práve kvôli vysokým nákladom. Každý z mikrovlnných spojov zároveň pôsobí ako mobilný širokopásmový vysielač a zrážkomer, ktorý odmeria množstvo spadnutých zrážok.
Obr.: Porovnanie parametrov zrážkomerov, meteorologického radaru a technológie mikrovĺn
Využité prírodné zákony elektromagnetických vĺn citlivých na zrážky
Využíva pri tom prírodné zákony, pretože elektromagnetické vlny v pásmach 10 – 100 GHz sú citlivé na dážď, čo čiastočne oslabuje ich signál. Táto skutočnosť síce nemá vplyv na celkový výkon, umožňuje však presný výpočet zrážok. Najmä v krátkom časovom intervale (10 s a menej) a na malých vzdialenostiach. Zrážkomery sú síce veľmi presné, ale na dostatočné pokrytie veľkých plôch je potrebný veľký počet meračov. Meteorologické radary môžu naopak merať na veľkých plochách, sú ale nepresné v meradle menšom než 1 km.
Obr.: Porovnanie výstupov množstva zrážok je neporovnateľnej lepšie v prospech mikrovlnnej technológie oproti meteorologickým radarom